lørdag 17. desember 2011

Tree - Hotel in Sweden!


I have just discovered the most amazing thing! As you know my big passion is trees. I love them and I think they are beautiful! Very fascinated by them. And I never knew about the Tree-hotel in Sweden! I have discovered a few hotels like this in the world now!

There is the Tree hotel in Sweden www.treehotel.se


Wow, I really dream of living in a house like that! When I get rich and famous I definately will build a house similar to that in the forest! I hope I get rich sooooooon!!!!!


Status Update: Can I visit the tree-hotel, please????http://ping.fm/aU9Yv

onsdag 14. desember 2011

Christmas presents


Christmas presents from me this year. Wrapping paper from last year, pages from an old comic book and brown household paper. 
When I was a little girl I was very excited about christmas presents. I have maybe 15 aunts and uncles, my mother has 8 siblings, and my father has many siblings as well, and I had friends and godmothers and fathers, so I used to get alot of presents! I also had alot of cousins and friends to give presents to.

When I watched american films they would just tear the wrapping paper off the present and throw it away. But I never got to do this. Cause we used to save the wrapping paper until next years presents. I had to carefully remove the stickytape and be careful not to rip the paper, and unwrap the presents carefully. We did this all my childhood, and I was thinking about this this year before I went to buy presents. About all the christmas wrapping papers that go to waste. They are used one time, and then thrown away. I get sad thinking about the worlds habit of buying and throwing things aways. Producing things that are not meant to last, but sell. This contributes to so much more waste then necassery for the world, and for the enviorment. So this is why I decided not to buy any chritstmas wrapping paper this year, only use what I have.  I had this brown recycled paper, which looks nice with some nice band and some stickers or even just draw a few stars on.  Newspaper can be used, that makes a really cool different look. Or even magazine paper. Find a nice picture from a magazine and use that as wrapping paper.




tirsdag 13. desember 2011

InTundra photo-frames

Some of you may have seen these photo-frames before. This was one of my many ideas for my InTundra project. I was so happy with the result I decided to make one for each of the sponsors for my new album "The Arctic Fairy" who requested a piece of art from me. I made my first frame of reindeer skin many years ago. I asked my grandmother if she had some reindeer skin for me, and she did. She was happy to give me the skin when she knew I would be making something nice from it. She usually don´t just give things away. I guess I owe her a frame! I have to giver her one!
The skin used on these frames are usually used for making "goikkehat" The sami winter-shoe made of reindeer skin. The skin comes from the reindeers legs.



On the left is a collage of different sami bands in different patterns and skin in different colors. 


The traditonal sami winter shoe "goikkehat" made of reindeer skin from the reindeers legs. 

tirsdag 29. november 2011

lørdag 19. november 2011

Kjøpe nytt eller brukt? / Buy new or used?

Jeg er på vei til å flytte alle mine eiendeler fra Oslo til Finnmark igjen. Tilbake til Sameland! Jeg ser på meg selv som en mijøbevisst person, motstander av bruk-og-kast mentaliteten. Jeg overdriver ikke når jeg sier at gjenbruk er typisk for samene. Om en ting ikke kan brukes til det opprinnelig var i bruk som, så finner man alltid et annet bruk for det. Et eksemplet er når snøscooter-beltet ikke kan brukes på scooteren mer, så brukes den som dørmatte. Gjenbruk kan også være et resultat av at det ikke er uendelig med utvalg av produkter her i nordnorge. Man får ikke tak i alt til enhver tid. Og her er folk mest opptatt av funksjonalitet, og ikke design.

Når jeg flytter så kommer jeg til å trenge masse nytt. Nå er jeg igang og ser etter brukte møbler. Jeg tenkte det ville vært kult om jeg hadde KUN hatt brukte møbler i mitt nye hjem, og ingenting fra butikken.

For mange år siden hadde jeg de samme tankene. Jeg ville bare kjøpe brukt for å spare miljøet, men nå husker jeg igjen hvorfor jeg sluttet med det, og begynte å kun kjøpe nye møbler. Det er pga energiene som sitter i brukte ting, møbler, leiligheter og hus. Den spirituelle personen som jeg er så merket jeg stor forskjell når jeg fikk brukte møbler i hus, og når jeg fikk helt nye møbler. Dette kan være både på godt og vondt. Jeg vet ikke om du skjønner hva jeg mener, men jeg tror at alle ting blir påvirket av deres eiere. Alle ting som er brukt av noen vil fortsatt bære dens tidligere eiers energi. Dette gjorde at jeg begynte å kjøpe kun nye møbler, fordi jeg fikk vibber som jeg helst ikke ville ha.

Men dette var mange år siden, og nå har jeg gått tilbake igjen til å synes at brukte møbler er fine, og kan komplimentere et rom på en helt unik måte. Jeg har lært meg å rense rom og objekter, så nå er jeg ikke så redd for å ta inn brukte ting til hjemmet mitt lengre. Jeg leste en plass at man burde likevel være på vakt, da noen ting og møbler ikke gikk å rense ordentlig, så nå bruker jeg magefølelsen når jeg velger hvilke brukte ting jeg kjøper.

For noen måneder siden kjøpte jeg denne plakaten av Paul Berthon i en brukbutikk i Alta.
Jeg har bare fåttt gode vibber fra denne siden jeg fikk den i hus. Jeg forelsket meg i den det sekundet jeg så den, og hvergang jeg ser den så minner den meg om skjønnhet.

Så min konklusjon er: Jeg skal prøve å finne så mye som mulig brukt, gjerne lite brukte ting, og noen ekstra unike, gamle ting. Det jeg ikke finner brukt, vil jeg kjøpe nytt. Det syns jeg er bra balansert! :D


-----------------------------------------------------------------

I am in the middle of moving my stuff from Oslo to the north of Norway again. Back to sapmi! I like to think of myself as enviromental friendly person. I am not a fan of mass-production of goods that end up in the dumpster after a year. I am not eggagerating if I say that its very typical for the sami people to reuse everything. If the belt on the snowmobile is not usable for its purpose anymore, the sami people will find another use for it, - a floor-mat is very common in this particular case.
But reusing everything could also come from not having access to loads of stuff, and people are not that rich here, and also they are more concerned about functionality than design.

When I am moving I am going to need lots of new stuff. Now I am now looking for used furniture. I thought it would be cool if I got all my furniture second hand, and not from the store, but bought from others. So instead of them throwing it in the garbage, I would use it.

Many years ago I thought the same thing, but now I remember again why I stopped buying used furniture. It´s because of the energy from them. The spiriutal person that I am, I felt a big difference in the energy of new furniture and old. This could be good or bad. I don´t know if you know what I mean by this, but I beleive that furniture - like houses - are influenced by the atmosphere and energy from the previous owners. The object will carry the energy of the previous owner. This is why I started buying only new furniture. I didn´t want anything used for a while, cause I could feel the energies when I didn´t want to.

But this was many years ago and I have come back again to the thought that used furniture is nice, and can give more caracter to a room. I have learned how to cleanse furniture and houses for unwanted energy, so now I feel ok with bringing used furniture to my home. But I read somwhere that one should be aware that sometimes furniture and other old objects are impossible to cleanse. So I am just using my gut feeling when choosing what to buy.
A few months ago I bought this really nice poster by Paul Berthon at a second hand shop in Alta.

From this poster I only got good vibes from the day I got it. I felt a very strong drawing to it the second I saw it, and always when I look at it, it reminds be of beauty.

So my decision is to look for used furniture, to see if I can find barely used ones, and also look for the  really really nice, unique furniture with good vibes.  And the rest, what I can´t find used, I will buy new from the store. I think that is good balance. :D


torsdag 17. november 2011

Skoleturné - Shcool-tour

  Heaika Guttorm, me and Juhani Silvola at Arktisk Kultursenter in Hammerfest. Photo by Sami.


We have been on a shcool tour together for about a month. We where Juhani Silvola, Heaika Guttorm and myself. A shcool-tour is basically travelling from shcool to shcool playing a 45 min long show for them. We had so much fun, and the show got better and better very day! Juhani and Heaika are so talented people, and easy to work with, so I am sure that nothing actually can go wrong, with so great people!

It has been full of experinces with the children! I got drawings and gifts from them, and lots of compliments! Here is what I have heard everyday for 4 weeks now... So cuuute!

- "You are beutiful!"
- "You are a good dancer and singer!"
- "Can I have your autograph?"
- "Are you a real fairy?"
- "Can I look at your ears?"
- "Do you have wings?"
- "How did you get so good?"
- "Is that really you singing?"
- "Can you remove the pattern on your face"? (makeup)
- "What language you you sing in?"
- "Can you sing something in Norwegian, I don´t understand sami?"
- "Are you sami, where do you come from?"
- "Is the guitarist sami?"
- "How old are you?"
- "I have sami relatives!"
- "Is that your real hair color?"

Juhani Silvola, and me appearing from behind the backdrop. Photo by May-Liss Thomassen at Øvre Alta Skole


onsdag 2. november 2011

Womex - Copenhagen

Last weekend I was visiting Copehagen. A really quick visit, just to make an appearance at a showcase that Sapmi Music and Scene Finnmark had arranged at the big even WOMEX. This event is huge, and probably the most important world music event of every year.


Juhani and me did a few songs at the showcase, and Niko Valkeapaa also sang a few songs. Niko is by the way sami artist of the year 2012, so I wish him all luck for the next year! :D I hope he gets to make som of his dreams come true, like I did... 

Happytimes in Copenhagen! 

          


fredag 28. oktober 2011

Hey! I got my own app for Android- phones! Just search for Elin Kåven. I will get the app for iPhone also soon! :D Yaaayyy! Thats cool! :D

søndag 16. oktober 2011

Pusset indiadame i messing.

For noen uker siden kjøpte jeg en Indadame-statue i messing. Den var brukt, og jeg forelsket meg i den med en gang. Akkurat da hadde jeg ikke lommene fylt med penger, så jeg prutet litt på prisen, og jeg fikk den noen hundre kroner billigere hvis jeg pusset den selv.

Jeg lette litt på nettet og fant en bra side med masse kjerringråd i hjemmet. Der fant jeg en oppskrift på messing-puss.

Der sto det:

Nem og Billig  pustning af messing og kobbertøj:
1 kop vand
1 kop eddike
1 kop hvedemel
2 tsk citronsyre
2 tsk salt

Bland det sammen, smør det på tingene og skyl efter med lunken vand og tør efter med en blød klud.
Det er nem og  hurtig. og det skinner bare.        Tak til Birthe Kristensen for det gode råd!
Fra hjemmesiden//From: 
http://acthon.dk/bettina/nyttigt/tips/rengoring.html


Jeg gjorde akkurat slik det sto, og det funket utmerket! Det er synd jeg ikke tok et før-bilde, for å vise forskjellen, men dere ser ihvertfall på bildet at hun skinner som en sol nu! :D

Lynxie var redd indiadama da hun kom i hus, men nå har de visst blitt venner, heldigvis. :D



A few weeks ago I bought a Indiawoman-statue made of brass. I bought it private form someone who had had it in their home for years. I fell in love with it right away when I saw it. I did not have my pockets full of money that week, so I got a bargain; I got it a few hundres cheper if I clean it myself.




I looked on the internet and I found a page where they had lots of good advice for cleaning at home. I found a recipie for a brass-polish:

Easy and cheap polish of brass and copper:
1 kop/cup vand/water
1 kop/cup eddike/vinegar
1 kop/cup hvedemel/flour
2 tsk/tbls citronsyre/lemon
2 tsk/tbls salt
Mix it together, put it on the things and rinse with lukewarm water. Wipe with a wet cloth.

Fra hjemmesiden//From: 

I did what it said, and it worked! Too bad I didnt take a picture before I cleaned her, but you can see her she shines like a sun! :D

Lynxie was afraid of the Indiawoman at first, but now they look like they are friends. :D

Maya indianere i Norge og Finnmark

Maya indianere fra Gutemala har vært i Finnmark og holdt en viktig seremoni nå i oktober.

// The maya indians from Guatemala have been in Norway and sapmi and did a very imporant ceremony here in ocotber.

Mer om dette her// More here:
http://www.inlakech.no/p/guatemalske-ambassade.html



lørdag 15. oktober 2011

Første uke skoleturné er ferdig. Kjempearti! Har fått så masse fine ting fra elevene! Tegning, skjell og mange som har sunget til meg. :D

mandag 10. oktober 2011

+ Ikisounds, Oslo, Riksscenen 26.okt! www.facebook.com/event.php?eid=190103581036961
Da er dagene med selvbestemet arbeidstid over for en stund...over til skoleturné-livet og opp kl 7 hver morra :D

lørdag 8. oktober 2011

is so proud if her "baby" Lynxie. She is growing up so fast! Today she drank water from the toilet for the first time... aaawwww

onsdag 5. oktober 2011

Historien om Johan Kåven blir forestilling...?

Igår kom jeg til foreldrene mine i Karasjok. Pappa og jeg begynte å snakke om Johan Kåven, fordi pappa hadde snakket med en dame i butikken som fortalte at det sto i avisa at noen skulle lage film eller forestilling om Johan Kåven. Pappa svarte med at "det er nok bare tull halvparten av det dem sier om han". Da svarte dama at "nei, det var det nok ikke, for moren hennes hadde fortalt at han Johan Kåven var sånn som kunne helbrede folk. Alle visste jo det."
Pappa fortalte meg at da han var liten så snakket de aldri om de tingene hjemme. Han fikk aldri høre noe om han Johan Kåven fra foreldrene hans. Men han hadde venner som fortalte han historier om Johan. Dem syntes det var rart at pappa ikke hadde hørt om de her hendelsene. Når han kom på besøk til vennene hans og han fortalte foreldrene dems hvem sin sønn han var, så begynte de å snakke seg imellom om noaidier og hendelser. Når de fikk vite hvem pappa var, så ble han behandlet helt annerledes enn før de visste hvem han var. Han fikk mye mere respekt. Noen ganger orket han ikke å fortelle det heller, fordi eldre folk regerte veldig tydelig på det, og da var det lettest å la være.
Han skjønte ikke mye av de hostoriene når han var så liten, og han brydde seg heller ikke noe spesielt om det. Når han ble større tenkte han at det var bare tull det meste...

Vennene hans fortalte historier om at bekjente av vennene til pappa var syke og at Johan Kåven hadde kommet og gjort dem frisk. Han kunne gjøre folk frisk. Johan Kåven kunne også "sette folk fast". Dvs at hvis noen hadde gjort noe galt, f.eks stjelt noe så kunne man gå til folk som kunne "sette folk fast" bl.a Johan Kåven. Da var det sånn at de som hadde gjort noe galt ikke kom seg noen steder, de var akkurat som fastlåste et sted. Ikke at de ikke kunne røre seg eller noesånnt, det var bare at omstendighetene gjorde at de ikke kom seg noen sted. Da var det bare å gå å hente dem derfra. Johan Kåven kunne fortelle kor dem var, og da var det bare å gå å hente.
Det kunne også skje at hvis noen hadde stjelt noe, så ville dem som hadde stjelt kommet tilbake med det de hadde tatt. Den siste sånne historien som pappa husker er ikke så veldig gammel. En mann hadde tatt en gammel sele til rein/hest fra Ødestua i Beaivvášgieddi, som har hengt der på veggen veldig lenge. Den hadde ikke noe spesiell nytte der den hang, og han tenkte han skulle ta den. Så han tok den med seg hjem,  men han fikk ikke ro så lenge han hadde den. Tilslutt så måtte han bare gå å sette den tilbake, for han fikk ikke sove på natta og fikk ikke ro så lenge han hadde den i hus.

Johan Kåven hadde også masse "hjelpere" som han kalte dem. Hundre eller tusenvis av dem. Han var jo noaidi/sjaman, og mange andre var også det på den tida. Det kunne jo være at en annen sjaman var etter han, eller når han hadde en annen stor oppgave, så trengte han mange hjelpere. Så Johan Kåven pleide å hente de her hjelperen fra kirkegården ved Kistrand Kirke. Der er det en kirkegård rett utenfor kirka. Så der pleier dem å bråke. Johan kunne også fortelle at for å beskytte seg fra "dauinger" så kunne man sette ett tinnspann på hodet, da så ikke dauingene deg, og da va du sikker.

Pappa fortalte også at kista til Johan Kåven, som når et på museumet på Skoganvarre var lenge hos en mann som var lærer, ellernoe... Han som hadde hatt den kista lenge, og var helt overbevist om at den kista hadde hjulpet han masse. Når han ga den videre til museumet, så sa han at han ikke trengte den kista mer...


RSS