MAGEDANS (Raqs Sharki)
MAGEDANSENS RØTTER
Orientalsk
magedans danses i Midtøsten, Tyrkia og Nord-Afrika og er en av verdens
eldste kulturdanser. Det er ulike teorier om hvordan dansen har
oppstått. Noen mener den har oppstått i egypt, mens andre mener den
stammer fra India og har spredt seg derfra med sigøynere. Dansen er
flere tusen år gammel og har blitt brukt i religiøse sermonier,
fruktbarhetsritualer og festlige sammenhenger i tillegg til å være ren
underholdning.
MAGEDANS
Begrepet
magedans er noe misvisende i det man bruker hoftene, bekkenet og armene
vel så mye som magen når man danser. Begrepet er skapt i Vesten, mens
araberne selv kaller dansen raqs shark, som betyr 'dans fra Østen'.
Danseformen vi kjenner i dag som magedans vokste frem på kabaretene i
Kairo på 1920-tallet og kalles gjerne kabaret eller oriental. På kabaret
scene så man for første gang dansere iført todelt drakt med bar mage.
Den todelte draktens utforming ble inspirert av indisk klesdrakt,
kostymer fra dagens kabareter og fantasifulle, eksotiske
Hollywoodfilmer. En todelt drakt med paljettprydet overdel og belte
kalles fremdeles kabaretdrakt eller badla. Kabaretstilen er fortsatt
populær på resturanter og nattklubber i Midtøsten, og har spredd seg til
store deler av den vestlige verden. I Norge kan kabaret dansen oppleves
på flere arabiske og tyrkiske restauranter. Kabaretgenren har hentet
elementer fra både folkedans og ballett og har et sensuelt og flørtende
uttrykk. Dette er oppvisningsdans som danses av profesjonelle dansere
for et publikum, i motsettning til den sosilale dansen hvor alle deltar.ULIKE STILARTER
Orientalsk magedans er mer enn kabaret dans. Det finnes utallige stilarter og vajasjoner selv om grunnbevegelsene ofte er det samme om enn med ulik karakter. Noen skiller ut klassisk arabisk som egen stilart. Stilen er elegant, verdig og mindre ”komersiell” enn kabaret. Den danses til klassisk arabisk musikk, gjerne med tettsittende kjole med vidt skjørt. Baladi er en stilart som oppsto ved århundreskiftet i møte mellom by og land i Kairos innflytterkvarter. Baladi danses i folklore preget kjortel, galabia, eller en mer sofistikert tob. Hvert land og mange landsbyer har sine spesielle folkedansvarianter. Eksempel på folkedanser er ghawaeze (egyptisk sigøynerdans), ouled-nail fra Algerie, tahib/saidi (stokkedans fra Egypt), khaligi (hårdans fra Saudi-Arabia) eller tunisiske danser. Folkedanseren har gjerne enklere og mer kraftfulle bevegelser enn i kabaret. De uttrykker ofte festglede eller avspeiler situasjoner i dagliglivet. Draktene varierer, men er alltid heldekkende. Folkedanser kan danses av både menn og kvinner, og det danses ofte i grupper. Både fra folkloren og fra underholdningsdansen har det vokst fram ulike ferdighetsdanser, der man viser sin dyktighet for eksempel ved å balansere uliek ting på hodet. Dette kan være et sverd, en lysestake, en kjepp eller arabisk tebrett. En danserinne kan også spille på fingercymbaler.
DEN SOSIALE DANSEN
Orientalsk magedans er ikke bare scenekunst. I arabiske land er den orientalske dansen integrert i kulturen, og både kvinner, menn og barn danser ved festlige anledninger som bryllup og omskjæringsfester –eller på diskotek. Dansen læres bort fra mor til datter.
HVA DANSEN UTTRYKKER
Dansen avspeiler musikken som gir uttrykk både for glede, sorg, stolthet, sensualitet og romantikk og er en hyllest til liver med alle dets fasetter. En god danserinne skal derfor ikke bare bevege seg vakkert, hun skal også forstå og kjenne musikkens nyanser. Danserinnen tolker musikken på sin personlige måte gjennom improvisasjon og koreografi.
Kilde: Al Farah Orientalske danseforening. www.alfarah.no
TRIBAL STYLE BELLYDANCE
Den generelle betegnelsen Tribal Style Bellydance representerer
alt fra folkelige inspirerte danser til fusjoner av tradisjonell dans
fra Nord-India, Midtøsten og Afrika. Den innehar mange forskjellige
stiler; American Tribal Style, Improvisert Tribal, Tribal Fusion,
Tribaret, East coast Tribal, Combo-based tribal, Urban tribal,
Alternative Tribal osv.
Tribal Style Belly Dance har opphavet i USA i midten av 60-årene da Jamila Salimpour
blandet forskjellige folkelige dansestiler fra Midtøsten og
Nord-Afrika. Hun presenterte dansen for publikum i Amerika gjennom sin
dansegruppe ”Bal-Anat”. De brukte det de hadde lært av dansere fra
Marocco, Algeria, Tyrkia, Egypt, Syria og Libanon, og utviklet det som i
dag er opphavet til Tribal Style og American Tribal Style (ATS). Jamila
lærte dansene på clubber, hvor hun møtte dansere fra forskjellige land. Hun innrømte at selv om det så folkelig ut så var hun ikke en stil tro mot noen kultur eller tradisjon.
Bal Anat med Jamila Salimpour i midten i svart.
Masha Archer
gikk i lære hos Jamila Salimpour i 2,5 år før hun i 1970 årene startet
opp sin egen gruppe -“San Francisco Classic Dance Troupe”. Hun mente at
denne dansestilen fortjente en bedre scene enn restauranter og clubber,
og ville desexualisere dansen, ved b.la å dekke til mye av kroppen med
kostyme. Hun adopterte dansestilen og utviklet den videre til den
kulturelle scenen. Hun var veldig opptatt av det estetiske i dansen og
med inspirasjon fra folkedanser ga hun retningslinjene for kostymene og
musikken i Tribal dans.
Caroleena Nericciobegynte å gå i lære hos Masha Archer da hun var 14 år, og var med i “San Francisco Classic Dance Troupe” i 7 år før hun startet dansegruppa “Fat Chance Bellydance” i 1987 - den første Tribal gruppen. Hun tilpasset Tribal til å bli mer underholdende for publikum, uten å ødelegge røttene til Midtøstens sigøynere. Fordi hun utviklet det første systemet for leder og følgere blir hun betegnet som grunnleggeren av American Tribal Style (ATS). Nøkkelordet i dansen er gruppe improvisasjon der danserne opptrer sammen med deres tribe. Derav navnet tribal. Alle i gruppen lærer seg det samme «danse-vokabulariet» (bevegelser og trinn) som gjør dem i stand til å improvisere sammen med dansere fra hele verden. Lederen i gruppen gir tegn til resten av gruppen for hva hun kommer til å gjøre, og resten av gruppen følger. Alle i gruppen står fri til å ta lederplassen.
Caroleena Nericcio FatChanceBellyDance (FCBD)
Kostymer i ATS
Kostymene
i ATS bærer preg av det folkelige. De ser ut som genuine folkedrakter,
men kostymene er på lik linje med dansebevegelsene elementer fra
forskjellige folkelige danser. Det er en etnisk fusjon av kostymer og
danse-bevegelser som et bidrag til Raqs Sharki, men den representere
ikke en autentisk stil, kostyme eller dans fra et spesifikt land eller
kultur.
ATS lot danserne uttrykke seg ved hjelp av tatoveringer, piercinger, og alle typer smykker og accessoiarier. Det ble en norm å bruke mye tilbehør. ATS kosymet består av variasjoner av haremsbukser, store skjørt (flamenco, gypsy), en kort choli-overdel, mynte-BH, turban, hoftebelte med dusker og frynser, og masse smykker. Smykkene kommer vanligvis fra sentral-Asia, fra nomader eller emirater (Kutchi, Turkoman, Rajastan). Danseren tegner ofte på seg tatoveringer med kajal.
Tribal
Style Belly Dance er betegnelsen på dans i en større kategori som
American Tribal Style (ATS) kommer under. Navnet American Tribal Style
understreker at dansen er utviklet i Amerika, og peker da til stilen som
Caroleena Nericcio er grunnlegger av (kun hennes format kan kalles
ATS), og som banet vei for andre Tribal stiler.
Andre
triber har sitt eget vokabular, sin egen stil i kostymer, musikk,
inspirasjoner, og hvilke tegn som blir gitt for å skifte bevegelser.
Disse blir kalt for Improvisational Tribal Style – ITS.
To av tribene som har hjulpet til å bringe frem tribaldansen er Gypsy Caravan, ledet av Paulette Rees-Denis ogBlack sheep Bellydance, ledet av Kajira Djoumahna. Begge var med i FatChanceBellydance i begynnelsen.
Blacksheep Bellydance
Tribal dansen har sitt utspring i San Fransisco. Det er der mange av nøkkelpersonene i Tribal holder til.
TRIBAL FUSION BELLYDANCE
Ultra Gypsy med Jill Parker i front
Jill
Parker er generelt sett på som tribal fusion dansens mor. Hun var med i
FatChanceBellyDance i 8 år, før hun forlot dem i 1990. Hun startet
dansegruppen Ultra Gypsy i 1996, med en særegen stil som skulle ha stor
innvirkning på Tribaldansen. I det tidlige stadiet lignet kostymene og
bevegelsene på det som ble brukt i ATS.
Etterhvert fikk også andre dansere innvirkning på dansestilen. Heather Stantssom starter Urban Tribal i 1999 bragte inn elementer fra moderne og urban dans til tribalstilen.
Rachel Brice «Dronningen av Tribal Fusion»
Hun
gjorde Tribal Fusion verdenskjent, bla med hennes imponerende backbend
for så å falle kontrollert til gulvet. Hun oppdaget Tribaldansen via
Jill Parker, og kan bli sett i de tidligste Ultra Gypsy – opptakene. Hun
krediterer også mye av stilen sin til Mardi Love (tidligere Urban Tribal) som har hatt en enorm innvirkning på kostymene i Tribal Fusion.
The Indigo - Rachel Brice, Mardi Love og Zoe Jakes
Rachel Brice grunnla dansegruppen The Indigo i San Fransisco i 2003. Zoe Jakes – tidligere Ultra Gypsy - nå medlem i The Indigo har vært med på å bringe Vaudeville og Burlesque temaer til stilen.
Medlemmene av The Indigo er noen av tribal danserene som har vært med å turnert med Bellydance Superstars.
Blant
andre de nevnte danserne skapte fusjoner av elementer fra forskjellige
kulturer mens de stiliserte dansen på sin egen unike måte. De gikk bort
fra improvisasjon, og gikk mer mot koreografi og opptrådte både alene og
i gruppe. Dette brakte igjen ett nytt moderne kreativt element til en
urgammel dans. Men i bunn ligger fortsatt de grunnleggende bevegelser
fra Midtøstens dans – med noen etniske influenser, moderne fusion
musikk, og personlige stiliseringer på toppen. De siste 15 årene har
flere og flere influenser blitt bragt inn i dansen, og det har resultert
i vidstrakte subgrener innenfor Tribal Fusion. Pga mulighetene for
personlige stiliseringer er subgrenene utallige.
Ordet
”Fusion” betyr å blande. For å kunne blande må du ha minst to
ingredienser; 1. Grunnlaget, og 2. det ”krydderet” man blander med. Du
kan ha f.eks ha Oriental som utgangspunkt, og blande det med Hip-hop.
Resultatet blir da Oriental Fusion. Om du har Tribal som utganspunkt
regnes det som Tribal Fusion.
Det er
verdt å merke seg at Dark og Gothic bellydance ikke alltid Tribal som
utganspunkt, men det var Tribal Fusion som i stor grad banet vei for
det.
Ariellah - tidligere medlem i The Indigo, nå en ledende figur innenfor Dark og Gothic Tribal Fusion.
Tribal Fusion Kostyme
Mange
Tribal fusion dansere bruker deler av ATS-kostymet som en base, og
legger til elementer som er sterkt inspirerte av hva dansen deres
fusjoneres med. Om du kombinerer med burlesque bruker man fjær, hvis du
blander med moderne dans så er kostymet minimalistisk etc. De fleste
Tribal Fusion dansere syr og setter sammen sine egne kostymer. Mardi
Love er en av de danserne som har påvirket kostymene i stor grad.
Melodia design bukser (oppkalt etter Ultra Gypsy danseren som designet dem) brukes av enhver Tribal Fusion danser. Buksene
har en stor sleng med splitt opp til kneet og et tilhørende kort
skjørt. De finnes i mange varianter og utallige mønstre. På grunn av at
de originale buksene bare kan speialbestilles fra Melodia, finnes det
utallige produsenter som etterligner denne designen, de blir kalt for
“fauxlodias”.
Kathleen Crowley´s “Sampants” - oppkalt etter Samantha Emanuel, er blitt utviklet med tanke på Tribal Fusion dansere som vil se bra ut både i treningstudio og på scenen.
Black Lotus Clothing
er et av de klesdesignere som er inspirert av dansemiljøet rundt San
Fransisco og som mange av de meste kjente Tribal fusion danseren bruker.
De har blant annet mange fine design på den etterhvert ganske populære
trekant-BHen.
Melodia Design Samantha Emanuel i Sampants og Fluffie Ruffles
Bevegelser
Det
finnes noen fellestrekk ved de fleste som danser Tribal Fusion.
Vokabulariet er i stor grad den samme som i ATS, så det er mange
bevegelser som blir gjennomført på samme måte som i ATS. F.eks Egyptian
basic, kameler, 3/4 shimmy, snurrer, slangearmer, og lening bakover.
Det
finnes også beveglser som finnes både i ATS og orientalsk dans, som
shimmier, 8-tall med hofte og overkropp, hip-drop, hofteslag.
Bevegelser
som kun finnes i Tribal Fusion er sidewinder og popping og locking.
Dette er bevegelser som de fleste bruker, men som stammer fra andre
moderne dansestiler. Dyp lening bakover, og sidelengs er også populære
bevegelser.
Tribal
er en mer muskulær stil, enn orientalsk dans. Det legges fokus på
isolasjoner i musklene, gjerne gjennomført sakte og kontrollert. Dette
krever ofte en god dose fleksibiliet. Mange tribal fusion dansere
kombinerer derfor sin trening med Yoga. Suhalia Salimpour sin treningmetode gjør kroppen i stand til å gjøre presise og tydelige isolasjoner.
Musikk
Musikken
er den som er mest variert i Tribal Fusion. I begynnelsen brukte Tribal
Fusion dansere den samme musikken som ATS – tunge folkelige trommer. De
siste 10 årene har Fusion danserne hatt tilgang på remixet folkemuskk
fra eller inspirert av midøsten. F.eks «Vadalna» Solace Remixed og
«Interglactic Bellydance» av Galactic Caravan. I tillegg ble breakbeat
og trip hop artister som Amon Tobin, Enduser, Portishead, Aphex Twin og Venetian Snares brukt.
Tribal
Fusion dansernes interesse for eletronisk musikk har gjort at musikk er
blitt utviklert med tanke på dansen. Dette er Pentaphobe og Beats
Antique eksempler på. De andre subgrenene innenfor Tribal Fusion bruker
musikk som reflekterer danserens fusion element; gotisk, burlesque,
afrikansk, indisk, samisk etc.
Musikk:
Amon Tobin, Enduser, Portishead, Aphex Twin, Venetian Snare, Beats
Antique, Pentaphobe, Solace, Galactic Caravan, Squarepusher, Tobias
Roberson, Maduro, Helm, Konssos, Phil Thorton, Raquy & the Cavemen,
Ruben van Rumpaey, Stereognosis, Gypsy Caravans CD´er.
Tribal Fusion danseres musikkvalg samlet på en CD av Bellydance Superstars
Holdning
Holdingen
i Tribal minner om holdingen i Flamenco. Lett bøyde knær med
kroppsvekten skøvet bakover, halebeinet ned, brystet løftes opp ved å
klemme nederste del av skulderbladene mot hverandre og inn mot
ryggraden. Holdingen er det viktigste i tribal dans, uansett hva man
gjør skal man ikke miste denne.
Armer
Armene i ATS og Tribal Fusion er sterkt stiliserte. De er inspirert av Flamencoen og Indisk dans - sterke og aktive.
Uttrykk
Forholdet
mellom danser og publikum er annerledes fra det som er vanlig i
Cabaret/Oriental stilen. Der er man en underholder og involverer
publikum i stor grad. I Tribal dansen har man mulighet til å ha avstand
til publikum. Danseren står åpen til å utrykke det en selv ønsker i sin
dans.
Man
kan si at ATS er en fastsatt dansestil med strenge retningslinger for
hvordan den skal fremstå. Tribal Fusion er i stadig forandring og den
følger tidens utvikling og trender. Noen ganger så mye at den
distanseres fra sin opprinnelse.
Kilder:
“The bellydance book” – Tazz Richards
Bøker:
«The Tribal Bible» - Kajira Djoumahma
«Tribal Vision» - Paulette Rees-Denis
«The bellydance book» - Tazz Richards
«From Turban to Toe Ring» - by Dawn Brown
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar