mandag 5. mai 2014

PILATES


“Etter 10 ganger vil du føle forskjell. Etter 20 ganger vil du se forskjell. Etter 30 ganger har du en helt ny kropp.” - Joseph Pilates

Hva er Pilates? 
Pilates er enkel, skånsom og effektiv styrketrening som passer menn og kvinner i alle aldre - hver enkelt øvelse tilpasses individuelt.

Fokus er statisk styrke. Den indre støttemuskulaturen bygges opp fra bunnen av, slik at kroppen kan bæres på en korrekt måte. Skjevheter i kroppen som kan forårsake smerter og skader blir rettet ut.

Pilates trener hver muskel i kroppen, beveger alle leddene, og pusten setter i gang dype prosesser. Neurologisk setter øvelsene i seg selv  igang menneskets organiske bevegelsesmønster og programmerer kroppen inn i korrekt bevegelsesmønster. 


Pilates passer i utgangspunktet alle, og er et bra alternativ for deg som belastes av andre treningsformer på grunn av skader eller smerter. Pilates er utbredt trening blant dansere og toppidrettsutøvere, og er anbefalt av fysioterapeuter. Mange kjendiser sverger til Pilates, blant andre Jennifer Aniston, Madonna og Jennifer Lopez.  

 
GODE GRUNNER TIL Å TRENE PILATES:
-        Gir en rankere kroppsholdning.
-        Styrker både små og store muskler, noe som gir slanke, sterke og smidige muskler fremfor sterke, korte og fyldige.
-        Jobber med hele kroppen også de musklene du kanskje ikke vet om, blir trent.
-        Beskytter deg mot overbelastning av musklene i de andre sportsgrenene du driver med.
-        Gir en sunn og god motvekt til alle de uhensikstmessige arbeidsstillingene som de fleste av oss utsetter kroppen for.
-        Styrker kroppens svakeste ledd: rygg, korsrygg, mage og buk.
-        Gir en bedre balanse mellom kropp og sinn.
-        Øker fleksibiliteten og stimulerer blodsirkulasjonen i hele kroppen.
-        Er bra til gjenopptrening etter skader eller operasjon.
-        Er svært skånsom, og derfor kan alle uansett kjønn, alder og forutsetninger være med.
-        Øker energinivået og gir mer overskudd i hverdagen
-        Øker kroppsbevisstheten slik at du beveger deg bedre og bruker kroppen mer hensiktsmessig når du f.eks. sitter på kontorstolen eller tømmer oppvaskmaskinen.
-        Reduserer stress og løser opp muskelspenninger
-        Trener opp mentalt fokus

Joseph Pilates 

-->
Tyskeren Joseph Pilates utviklet treningsformen på 1920-tallet etter at han i barndommen hadde slitt med sykdommer. Han kalte treningen  for “Contrology” – fordi han mente at tankekraft kunne kontrollere musklene. Pilates drev med yoga, kroppsbygging, boksing, turn og kampsport. Han brukte metodene til å rehabilitere krigs-skadde før han immigrerte og åpnet sitt eget studio i New York i nærheten av mange dansestudioer . Det var slik dansere oppdaget Pilates-metoden. 
Fordi Joseph Pilates aldri tok patent på sine teknikker har det i senere tid vokst frem flere varemerkede pilatesformer basert på Pilates´ filosofi. Pilates er nå på lik linje med Yoga definert som treningsform – ikke ett varemerke.    


Her er en morsom film om Pilates:


RSS