mandag 13. desember 2010

Kyllingsuppe mot forkjølelse!



Bare 3 dager igjen til jeg skal tilbake til Berlin for Tribal Cross-Training. 5 dager med 7 timer dansing hver dag! Gleder meg! Men det er bare det at jeg kjenner meg ikke helt bra. Det kribler og er sår i halsen, og er ganske slapp. Da er eneste løsning: Helbredende kyllingsuppe!

Dette er en oppskrift jeg fant da vi holdt på med innspillingen av "Jiknon musihkka-Frozen Music". Vi hadde planlagt å spille inn vokal rett før jeg skulle på en 3 ukers reise til Canada, men uheldigvis var jeg i ferd med å bli syk med influensa dagene før jeg skulle i studio. Det var helt krise, fordi hvis vi ikke fikk spilt inn vokalen før jeg dro ville vi bli enda mer forsinket i innspillingen. Jeg var helt desperat og spurte alle jeg kjente om råd om hvordan jeg skulle bli frisk, og prøvde alt jeg fikk råd om. Fotbad, hviløk i nesa, hvitløk mellom tærne, stor dose omega 3, c-vitamin...kommer ikke på alt i farta. Men kyllinsuppe var en av rådene, og da fant jeg denne på nettet som inneholdt mange av de ingrediensene som skal være helbredende mot forkjølelse; hvitløk, chili, ingefær og kylling. Jeg lagde suppa, og den ble kjempegod! Den beste suppa jeg har smakt! Siden den dagen har jeg lagd denne suppa hver gang jeg kjenner at jeg begynner å bli litt småuggen... eller om jeg bare har lyst på den fordi det er godt! :D



Fra www.dinmat.no

Ingredienser:
800 g grillet kylling
2 l hønsekraft
3 dl matfløte
5 g frisk ingefær
3 hvitløkbåter
1 rød chili
3 gulrøtter
1 eple
2 løk
2 ss smør
1 ts salt
1/2 ts hvit pepper
4 frisk koriander
1 ss curry


Framgangsmåte:
Skrell gulrøtter og epler og riv disse på et rivjern.
Rens kyllingen fri for skinn og bein. Del den i strimler.
Skrell og finhakk løk. Skrell og riv ingefærrot.
Fjern frøene i chilien ved å skjære av toppen og rulle den mellom hendene til frøene faller ut, eller del den i to og grav ut med en teskje.
Finhakk hvitløk og chili.

Fres ingefær, hvitløk og chili mykt i smeltet smør i en romslig gryte.
Tilsett revne gulrøtter, eple og løk. Dryss over curry. Tilsett hønsekraft eller buljong.

La alt få et oppkok. Kok i 10 minutter.

Tilsett kyllingkjøtt og matfløte.
Smak til med salt og pepper.
Dryss over frisk koriander før servering.
Server med nanbrød eller annet godt brød.


Jeg må vel si at jeg ble ikke frisk av den da... det endte med at vi måtte avlyse studio-dagene, og jeg lå syk i senga de første dagene i Canada..:( Det finnes nok desverre ingen kur mot forkjølelser, men som forebyggende tiltak er den super!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

RSS