Julen var et lyspunkt for vikingerne
Vinteren var en hard
og langdryg årstid for vikingene. Når frost og snø la seg over landet,
søkte de ly i sine mørke hus og pakket seg inn i skinnfeller for å holde
varmen. Beboerne hadde knapt med varmekilder til å motvirke trekken
fra det utette langhuset. Ildstedet i midten ga god varme, men gjorde
også et stort daglig innhogg i vedstabelen.
Dyrene, som holdt til i
den ene enden av huset, var også med på å varme opp rommet. Hester,
kyr, sauer og geiter fikk ly for vinteren og bidro til gjengjeld med
kroppsvarme og melk til smør og ost.
Med dyrene så tett på måtte
beboerne også holde ut en konstant eim av møkk, uansett hvor mye det ble
måkt. Stanken blandet seg med røyken fra ildstedet og kunne merkes i
alle kroker før den sivet ut av et hull i taket.
Mens vikingene
hostet og krøp sammen under skinnfellene, hadde de god tid til å bekymre
seg for matlagrene. Gjennom sommerhalvåret hadde de stått på for å få
avlingene i hus, men dersom utbyttet var magert, kunne det blir en
utfordring å holde liv i familie, dyr og treller hele vinteren, selv med
streng rasjonering.
Det var ikke fritt for at vikingene også
kjente på kjedsomheten. Tiden sneglet seg av gårde i halvmørket
innendørs mens menn og kvinner fordrev tiden med å produsere klær,
flette tau, reparere hullete seil og slipe redskapene.
Vikingene
hadde bare én ting å se frem til i mørketiden: julen. All frykt for
fremtiden ble glemt, og vikingene ga seg selv lov til å fråtse
hemningsløst.
Festen begynte
Det norrøne ordet for jul var
«jól». Ordets opprinnelse er ukjent, men kjent er det at det ble brukt
om en festperiode som fant sted i midtvintersmånedene desember og
januar. Vikingene markerte at vinteren var halvveis over og solen på vei
tilbake, og de feiret grundig, for ifølge de islandske sagaene varte
gildet tre dager til ende.
Vikingene samlet så mange som mulig for
å spise og drikke til gudenes ære. De færreste vertene hadde nok å by
på til et stort selskap i dagevis, så julen var tradisjonelt et
spleiselag der alle som deltok bidro med noe.
Naboer og
slektninger hadde derfor kjøtt, øl, mjød og gjerne et par slaktedyr med
når de ankom festen. Fremmede på gjennomreise var også velkomne rundt
langbordet, selv om de sjelden hadde noe å by de øvrige gjestene på. I
stedet kunne de underholde med beretninger fra fjerne strøk slik at
forsamlingen fikk «siste nytt» om resten av verden – og slapp å høre de
samme gamle historiene fra de samme gamle gjestene om igjen.
For
enkelte ble denne årlige seansen en traurig affære. Skal vi tro skalden
Torbjørn Hornklove, for eksempel, drømte Harald Hårfagre om å dra ut og
heller tilbringe julen langt hjemmefra, til havs med skipene sine. I
diktet Haraldskvadet fra rundt år 900 forteller skalden om den norske
kongen at «ut vil han jul drikke».
Kvadet er skrevet i Harald
Hårfagres samtid og er den eldste kilden til de hedenske vikingenes jul.
Uttrykket «å drikke jul» var synonymt med å feire jul, og viser til et
viktig aspekt av festen: Midtvinteren ble feiret med fylte drikkehorn.
Øl var alvor
I
hverdagen slukket vikingene tørsten med tynt øl som selv barna tålte.
Det sterke og mer velsmakende brygget ble spart til viktige anledninger,
og da særlig julen.Foruten øl drakk de oppstemte gjestene også mjød som
ble fremstilt av honning, vann og krydder.
Gjæringen ga en
alkoholprosent på mellom 10 og 20 – det høyest mulige frem til
destilleringsprosessen ble utbredt rundt år 1500. Høvdinger og stormenn
som følte behov for å vise sin status. drakk i stedet vin som de på
ulikt vis hadde skaffet seg fra Sør-Europa.
Julegjestene drakk
tett og ble fulle, men de gjorde det med stor høytidelighet. I hvert
fall i begynnelsen, mens de fortsatt kunne huske at de deltok i et blót –
et ritual der mennesker opprettet kontakt med guder.
Etter
vikingenes trosoppfatning behøvde Odin og de andre åsene ekstra krefter
hvis de skulle drive kulden og den onde vinteren bort. Den styrken kunne
menneskene formidle, blant annet gjennom hyllest, og derfor drakk
julegjestene til gudenes ære.
Sagaforfatteren Snorre Sturlason
har beskrevet ritualene vikingene fulgte under juleblótet. Skålene ble
utropt av verten, og den første ble alltid tilegnet Odin, åsenes konge.
Alle i salen tømte begeret for «seier og makt», og så kunne julen
begynne. Neste skål var for hav-guden Njord, som skulle fylle havet med
fisk og sikre sjøfarere en trygg seilas.
Så drakk selskapet for
fruktbarhetens gud, Frøy, med ønsker om «år og fred» – det vil si om et
langt liv, velstand og lykke. Frøy sørget for at plantene begynte å
spire og gro etter vinteren, og vikingene regnet ham som den viktigste i
julen.
På det tidspunktet begynte effekten av det sterke ølet å
gjøre seg gjeldende, og nå sto selve gildet i fokus. Ofte gikk neste
skål derfor til skaldeguden Brage slik at underholdningen skulle være
sikret i de tre nettene.
Når de mest betydningsfulle gudene var
husket, begynte de berusede vikingene i salen å foreslå minneskåler for
folk som hadde gått bort i løpet av året. Bare fantasien satte grenser
for hvilke navn selskapet skålte for.
Snorre Sturlason forteller
ikke hvor lenge det nattlige gildet sto på, og om gjestene bare falt om
én etter én, eller om verten på et tidspunkt sendte sine fulle venner
til køys. Men neste kveld var det «på'n igjen» for alle mann.
Grisen var hedersgjest
Selv
om ølet var viktigst under juleblótet, spilte også kjøtt en stor rolle.
Husdyr og hester ble avlivet, og blodet ble samlet i kar slik at
vikingene kunne smøre det på veggene i bygningene. Alle gjestene fikk
også et stenk blod over seg, mens kvinnene kokte offerkjøttet over
ildstedet.
Før maten ble satt på langbordet, velsignet verten det
med religiøse ord og håndtegn. Kjøttet vikingene satte til livs under
juleblótet, kom både fra ofringer og fra dyr som var slaktet om høsten
og tørket eller saltet. Maten gjorde gjestene tørste, så de skålte ivrig
i det sterke ølet mens de gaflet i seg.
Fersk fisk var en
velkommen avveksling på julebordet, men den mest ettertraktede retten
var svinekjøtt. Det hadde høy status blant vikingene, og en av gavene i
det hinsidige livet var muligheten til å spise det hver dag.
Ifølge
mytologien hadde Odin grisen Særimne hos seg i Valhall, og hver gang
det ble skåret ut et stykke fra sideflesket, vokste det ut nytt. Slik
kunne ett dyr mette alle de døde krigerne som gudehøvdingen kalte til
seg.
Vikingtidens griser var en annen art enn den som ruller rundt
i bingene i dag. Fettinnholdet var vesentlig høyere, så vikingenes
ansikter og skjegg glinset i det svake lyset mens de fortærte store
stykker med fingrene.
Etter hvert som julenettene skred frem,
utgjorde deltakerne et mer og mer uhumsk syn. De var stenket til med
offerblod, smurt inn i kjøttsaft og våte av ølskvetter, mjød og i noen
tilfeller også oppkast. Alkoholen gjorde øynene deres blanke, og de fór
opp i glede eller raseri over fyllerøret sidemennene kunne lire av seg i
løpet av gildet.
Etter tre festlige netter var det omsider tomt
for øl og mat, og julen var over. Gjestene kunne dra hver til sitt med
dundrende hodepine, mens de lovpriset verten og satte sin lit til at
blótet hadde ført noe godt med seg. Først et par måneder senere kunne de
vite om gudene hadde vunnet krefter nok til å beseire vinteren og sørge
for en fruktbar vår.
Før den tid måtte vikingene krype tilbake
under skinnfellene i langhusene, der kulden tok grep, og tiden igjen
sneglet seg av gårde. Men nå hadde de i det minste noen saftige
historier fra tre dagers gilde å more seg over.
Jul var ikke for kristne
Kristne
prester så med avsky på vikingenes hedenske tro og særlig juleblótet,
der barbariske vaner fikk utfolde seg. En av de mest fordømmende var en
tysk biskop ved navn Thietmar, som rundt år 1015 skrev om en gruppe
daner. Ifølge presten avholdt de hvert niende år en stor fest i januar
der 99 mennesker, 99 hester samt en mengde andre dyr ble ofret.
60
år senere skrev Adam av Bremen ned en beslektet historie som utspilte
seg i Uppsala. Arkeologiske funn i Trelleborg antyder at
menneskeofringer faktisk fant sted i vikingtiden – men neppe i det
omfanget kristne krønikeskrivere hevdet.
Prestene trodde villig
vekk på de verste ryktene om vikingenes voldsomme fester. Motviljen var
ikke mindre i motsatt leir. Det fikk den kristne Håkon Adalsteinsfostre,
også kjent som Håkon den gode, merke da han kom til Norge rundt år 930
for å overta kongemakten.
Håkon var sønn av den hedenske Harald
Hårfagre, men ble oppfostret i England hos kong Adalstein, der han ble
oppdratt i den kristne tro. Snorre Sturlason forteller i Håkon den godes
saga om hvordan julen utviklet seg faretruende for den nye kongen.
Håkon
var invitert til Mære i Trondheimsfjorden, der en stor forsamling
gjorde seg klar til å feire midtvinteren. Kongen prøvde å holde seg i
bakgrunnen, men rasende bønder trengte inn på livet av ham og forlangte
at han skulle delta fullt ut i blótet.
«Kong Håkon åt noen stykker
hestelever og drakk alle minnebegerne bøndene skjenket ham», skrev
Snorre Sturlason. Av frykt for livet sitt måtte kongen til og med la
være å gjøre korsets tegn over maten og drikken han fikk stukket i
hendene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar